Zoete aardappel, Sweet potato

De zoete aardappel. Tot een aantal jaar geleden hoorde je er nog weinig van.
Ik leerde deze groente kennen toen ik in 2001 bij mijn vriendin in Australië was. We aten ‘sweet potato mash with chicken honey & soy’. Er ging een wereld voor me open. Wat was dat lekker zeg! Ik zag ze in de witte en oranje variant, beiden even lekker.
Eenmaal terug in Nederland ging ik meteen op zoek naar deze lekkere groente en jawel hoor, gevonden!
Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik de eerste weken nadat ik terug kwam regelmatig deze zoete aardappelen, bataat, zoete bataat, yam of hoe je ze ook wilt noemen, ben gaan eten. Maar daar kwam al snel de klad in. Gewoon, omdat ik er ineens niet meer aan dacht en omdat ik tijdens mijn werk als producer weinig toe kwam aan thuis koken, laat staat eten. Een aantal jaren later liep ik deze mooie groente weer tegen het lijf en nu eten wij het zeker 2 x per week thuis. In allerlei varianten; gekookt, gegrild, gebakken, gepureerd. Net waar we zin in hebben.
Bij BitterSweetz gebruik ik de bataat graag voor een soep en uiteraard is dit een hoofdingredient in de Sweet Potato & Chickpea Burger. Heerlijk is het!

Maar wat is het nu precies?

De zoete aardappel draagt wel de naam aardappel, maar is eigenlijk helemaal geen familie van de nachtschadefamilie maar van de windefamilie. Het is meer een inuline houdende knol. De inuline zorgt ervoor dat je lichaam dit langzamer verteert dan de zetmeel die je in de gewone aardappel vindt. En dit zorgt op haar beurt weer voor een constante bloedsuikerspiegel.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van de zoete aardappel?

Zoete aardappelen zijn rijk aan vezels en bevatten veel vitamines en mineralen, waaronder ijzer, calcium en selenium. Bovendien zijn ze een goede bron van veel soorten vitamine B en vitamine C. Een van de belangrijkste voedingsvoordelen van een zoete aardappel is dat ze rijk zijn aan een antioxidant dat beter bekend staat als beta-caroteen, wat in je lichaam wordt omgezet in vitamine A.

Welke kleuren bestaan er zoal?

Zoete aardappelen zijn er in heel veel verschillende soorten en kleuren. Wij zijn meest bekend met de oranje bataat. Deze worden naast Europa ook veel in Amerika gegeten. De wit-vlezige zoete aardappelen worden voornamelijk in Aziatische en Arabische landen gegeten. De kleuren kunnen zeer uiteenlopen. Over de gehele wereld genomen is de oranje bataat meest gebruikt. In Nederland wordt het Amerikaanse ras COVINGTON het meest verkocht. Dit gebeurt omdat de schil van dit ras enorm stevig en robuust is wat transporteren (export) eenvoudiger maakt. Er zijn ook paarse zoete aardappelen. Meest populair is de UBE. Deze paarse zoete aardappel wordt heel veel gebruikt in desserts om zijn zeer zoete smaak. En dan hebben we ook nog de witte zoete aardappel. Deze witte zoete bataten komen meestal vanuit Amerika naar Nederland. Ze worden voornamelijk uit Californië (Bonita) gehaald. Het ras MURASAKI wordt meest verbouwd. Deze zoete bevat een wit vruchtvlees met gele componenten. Deze witte zoete aardappel is echter slecht verkrijgbaar.
En dan een leuk feitje: er bestaan wel meer dan 1000 verschillende soorten (rassen)! Dat is veel he?!

Omdat veel mensen nog denken dat de zoete aardappel familie is van e aardappel wordt deze mooie groente nogal eens vermeden in het voedingspatroon. Erg jammer, want er zitten juist veel voordelen aan het eten van de knol. Zoals in meerdere blogs te lezen valt denken veel mensen dat het eten van zoete aardappelen een gewichtstoename oplevert. Op internet vind je een breed scala aan artikelen waarin staat dat het dan weer wel, dan weer niet dikmakend is.

Hoe zit het?

Zoete aardappelen bevatten complexe koolhydraten. Deze worden geleidelijk afgegeven in ons lichaam waardoor er relatief weinig bloedsuikerspiegel-schommelingen plaatsvinden. Daarnaast bevat het resistente zetmelen en veel voedingsvezels. Dit zorgt voor een trage verbranding van de koolhydraten waardoor je een verzadigd gevoel krijgt en deze langer vasthoudt. Een langere verzadiging heeft een zeer gunstig effect op het tot stand houden van een gezond gewicht. De antioxidanten in bataat bestaan uit de stofjes adiponectine in combinatie met lectine. Deze stofjes kunnen het afvallen bevorderen. Ze helpen bij de energiebehoefte door vet af te breken wat in de lichaamscellen ligt opgeslagen. Dat dus.