ONTBIJTEN MET HAVERMOUT

Sinds ik weet dat ik gluten en lactose intolerant ben houd ik me veel meer met mijn voeding bezig dan voorheen en probeer ik er ook echt de tijd voor te nemen. Zeker mijn ontbijt sla ik niet meer over en hier ga ik dan ook rustig voor (aan tafel) zitten. Ik ben een ‘warm- eten-eter’ en het zal je dan ook niet verbazen dat ik het erg lekker vind om mijn dag te beginnen met (warme) havermout! Echt comfortfood vind ik dat.

Haver is van nature glutenvrij maar omdat haver, haverkorrels, havermout en havermeel vaak verwerkt worden in bedrijven waar ook tarwe verwerkt wordt, kunnen ze gluten bevatten en zijn daardoor vaak niet geschikt voor een glutenvrij dieet. Glutenvrije havermout is natuurlijk ook gewoon verkrijgbaar. En hoewel het erg voedzaam is, zijn er nog steeds mensen die helemaal niet tegen het eten van haver kunnen. Ikzelf heb pas sinds de laatste 2 jaar ontdekt dat ik het wel kan eten, daarvoor liet ik het ook staan omdat ik er last van kreeg.

Havermout kun je dus in verschillende varianten in elke supermarkt kopen; losse grove havermout, losse fijne havermout, kant-en-klare havermout pap, havermeel..  Ik kies er voor om het nog zelf te maken want dat is veel beter voor mijn lichaam en ga dan voor de grove havermout flakes omdat dat nog een lekker structuurtje heeft waarbij ik echt nog mijn tanden en kiezen gebruik om te kauwen.

Het kost weinig tijd, is erg makkelijk te maken en is ook nog eens erg lekker (vind ik). De havermout kun je bereiden met water of met melk naar keuze, of zoals ik nog wel eens doe, water met een scheutje amandelmelk erbij, heerlijk.

Een niet te missen ingredient voor mij is pindakaas, een lepel echte pindakaas, dus pindakaas gemaakt van alleen maar gemalen pinda’s en geen extra toevoegingen zoals (palm)olie, suiker, zout en andere smaakmakers. Dit door de havermout heen geeft het net een extra kick. Dat heb ik niet helemaal zelf bedacht maar kwam ik tegen tijdens mijn ‘gluren bij de buren’ tripje naar Berlijn. Een hele goede, smaakvolle, slimme en makkelijke keuze vind ik. Om wat af te wisselen gaat er zo af en toe een banaan in om het wat zoeter en smeuïger te maken. Na een kleine 10 minuten op een laag vuur is alles geheeld gemengd, de banaan gesmolten en de havermout zacht geworden en is het klaar om te eten.

Hier gebruik ik een lekkere grote kom voor zodat ik alles goed kan zien en er van kan genieten. Strooi daar rijkelijk kaneel overheen en maak het eventueel af met biologische wilde blauwe bessen en honing. Zalig!

Na het eten zie ik alweer uit naar de volgende ochtend zodat ik dit weer kan maken..