HOE DOE JE DAT – GEZOND GENIETEN VAN FAST FOOD?

Je kent het vast wel – af en toe heb je gewoon een craving naar iets ‘ongezonds’. Maar ja, wanneer je kampt met een allergie of bepaalde voedingsvoorkeuren hebt, is even lekker onverantwoord snacken niet altijd even makkelijk. Daarom hebben wij, ter inspiratie, wat lekkere gerechtjes voor je op een rijtje gezet die net zo cravingwaardig zijn als rasecht fast food, maar wel gezonder. Lees je mee? 

1. Burger, maar dan nét iets anders
Ben jij geen vlees- of viseter, maar wil je wel zo nu en dan kunnen genieten van een heerlijke burger die toch ook nog een beetje gezond is? Probeer dan eens de nét iets anders varianten; minstens zo lekker, maar een stuk verantwoorder én ook nog eens geschikt voor jouw dieetwensen. Denk bijvoorbeeld aan een burger van zoete aardappel en kikkererwten op een glutenvrije bol. Of een burger gemaakt van zwarte bonen. Ben je een paddenstoelliefhebber? Dan is een portobello burger ook echt iets voor jou! Je kunt al deze  varianten natuurlijk wat opleuken met extra toppings naar keuze, zoals sla, komkommer, tomaat, avocado, noem het maar op! Loopt het water je al in de mond?

2. Zoete aardappelfriet 
Een lekker patatje eten is natuurlijk heel fijn, maar wanneer je kampt met een glutenallergie, is dat niet altijd een optie. Gelukkig kun je zelf een heerlijk alternatief klaarmaken, die ook nog eens een stukje gezonder is dan de standaard frieten: zoete aardappelfriet. Deze zoete snack is niet alleen heel lekker, maar ook heel makkelijk om te maken. Het enige wat je hoeft te doen is de zoete aardappels schillen, ze in frietjes snijden en ze roosteren in de oven. Tip: gebruik wat rozemarijn voor een extra touch – genieten!

3. Groentepizza 
Even een heerlijke pizza nuttigen wanneer je allergisch bent voor gluten of lactose is vaak al een hele uitdaging. Gelukkig kun je zelf ook op een creatieve manier een pizza in elkaar draaien die niet alleen allergie-proof is, maar ook nog eens heel lekker en gezond! Maak bijvoorbeeld zelf een bodem van een meelsoort naar keuze in combinatie met bloemkool, courgette, bietjes of pompoen– het is maar net waar je trek in hebt! Die kun je vervolgens natuurlijk fijn beleggen met alles wat je zelf lekker vindt, zoals verse groenten/fruit, (lactosevrije)kaas of yoghurt en verschillende soorten kruiden. Wedden dat deze pizza die cravings van je wel gaat stillen?

Vertel eens, welke ‘healthy’ fast foods hebben jouw voorkeur? Wat is jouw ultieme guilty pleasure recept? Laat een reactie achter of laat het ons weten via onze Facebookpagina!