GEVULDE OMELET MET QUINOA

Wat eten we vandaag? Die vraag komt elke dag weer voorbij en elke dag vraag ik aan vrienden of gasten van BitterSweetz wat zij gaan koken zodat ik kan kijken of ik hun idee over kan nemen. Ik houd van licht eten in de avond zodat het niet als een bal op mijn maag valt. Graag iets hartigs en warms. Dat zijn mijn enige voorwaarden.

Zo kwam ik de omelet gevuld met quinoa tegen. En ik sta er om bekend om alles aan te passen naar eigen wensen en ideeën, dus ook hier heb ik alleen de basis gebruikt en ben verder aan de slag gegaan met ingrediënten die ik lekker vind.

Het werd een omelet gevuld met quinoa (de basis), avocado, zalm, verse koriander, peper en zout en rolde dit op tot een pannenkoek. In het omelet mengsel had ik lente uitjes en een vers pepertje gedaan om daar ook al wat extra smaak aan te geven.

Het was een heerlijke rol, al zeg ik het zelf en het vulde als een tierelier.

Wat is nu een ei en wat zijn de goede eigenschappen van eieren?

Dat een ei een goede bron van eiwitten is weten we denk ik allemaal. Eiwitten zijn belangrijke voedingsstoffen voor ons lichaam. Tevens is Vitamine D rijk vertegenwoordigd en dat is zeker in ons land, waar we weinig zonuren hebben en mensen vaak binnen zitten, erg fijn om op deze manier binnen te krijgen om zo een tekort tegen te gaan. Dan komen we daarna bij de omega-3 vetzuren uit. Deze zijn in ons gewone voedingspatroon niet altijd even goed vertegenwoordigd, maar een eitje zit bomvol Omega-3 vetzuren en vitamine E zodat de vetzuren beschermd worden.

De voedingswaarde van een ei bedraagt 80 kcal, geleverd door 7,3 g eiwit, 5,8 g vet en geen koolhydraten. Verder bevat het een aantal mineralen, zoals fosfor, kalium, natrium, calcium en ijzer en ook de vitamines zijn goed vertegenwoordigd; Vitamine A, B1, B2, B6, biotine, B12, D en E.

Het volgende basis ingrediënt is Quinoa.

Wat is dit nu precies en wat zijn de goede eigenschappen van quinoa?

Quinoa wordt als belangrijkste voedselgewas al sinds 6000 jaar in Zuid-Amerika verbouwd. De Inca’s gebruikten het reeds als akkerbouwproduct, net als een ander gewas uit de Amarantenfamilie, amarant. De plant kan onder koude, voedselarme en droge omstandigheden groeien. De groeiduur is 5-6 maanden. De belangrijkste landen waar dit heerlijke eiwitrijke voedsel groeit zijn Peru, Bolivia en Ecuador.

Alle essentiële aminozuren zijn, in een voor mensen goede balans, aanwezig in dit kleine korreltje. Quinoa is rijk aan vitamines B2 en de mineralen ijzer, koper en magnesium. Het calciumgehalte daarentegen is relatief laag. Quinoa bevat verder overwegend onverzadigde vetzuren. De samenstelling is ongeveer 15% eiwit, 6% vet, 60% koolhydraten, 3% vezel en 12% water.

Het is erg makkelijk en snel te bereiden wat soms wel eens handig kan zijn; doe wat water in een pannetje, voeg de hoeveelheid quinoa erbij die je wilt gebruiken, eventueel wat zout en laat voor 10 minuten zachtjes koken. Als de ‘bolletjes’ mooi zacht zijn, ze lijken dan op een soort kleine vliegende schoteltjes. Dan zijn ze gaar en klaar voor gebruik!

Je kunt quinoa overal bij eten, als vervanger van rijst in een curry, als vervanger van couscous in een lekkere tajin, in een salade, je kunt er burgers van maken. Eigenlijk alles wat je lekker vindt kun je er mee bereiden.

De omelet heb ik zelf dus gevuld met zalm, avocado en verse koriander. Ook hier kun je zelf bepalen wat je lekker vindt en wat je in de omeletrol wilt hebben. Kijk waar je zin in hebt of wat je nog in de koelkast hebt liggen en doe dit er in. Je zult zien dat het heerlijk zal smaken.

Op eerste paasdag zijn wij bij BitterSweetz gewoon geopend en kun je als je wilt zo’n lekkere omelet bestellen. Het lijkt ons namelijk leuk om eens iets anders te serveren dan een paasbrunch. Dus nu is er, naast het gewone menu, keuze uit een gevuld eitje of een omeletrol. Hoe leuk is dat!