DE AVOCADO

De avocado, de allereerste keer dat ik in aanraking kwam met deze vrucht was zo’n 25 jaar geleden tijdens mijn reis door Guatemala. Samen met mijn zus zat ik in een cafe en we bestelden een ‘Hamburguesa con guacemole’. We hadden daar nog nooit van gehoord als jonge NL meisjes, maar het woord ‘hamburguesa’ konden we nog het meeste thuisbrengen. Een vreemde gewaarwording vond ik; een niet echt te definiëren smaak met een romige structuur. We hadden geen idee wat dat was, ze noemden het ‘guacemole’. Ik kan me herinneren dat ik er niet direct dol op was. Jaren later kwam ook deze vrucht naar Nederland en maakte iedereen te pas en te onpas de guacemole naar een voorbeeld van de vele Mexicaanse restaurants die steeds meer in opkomst waren. Ook ik maakte dit goedje steeds vaker en ging meer en meer wennen aan de smaak. Nu kun je me wakker maken voor avocado, in welke vorm dan ook. Wat is dat lekker!

Aan de buitenkant ziet deze vrucht er niet direct heerlijk uit om op te eten. Maar wat een mooie vrucht is dit. In Nederland kennen we vooral de kleinere variant met een donker groene, zelfs bruine schil. Toen ik in  Zuid Amerika en de Caraïben was, zag ik ze alleen ter grootte van een meloen met een lichtgroene schil. Zo zie je maar dat er veel verschillende soorten en maten zijn. Het vruchtvlees is mooi zacht, romig en heel licht groen van kleur, soms zelfs wat gelig. Dan is de avocado wat mij betreft op haar lekkerst. De avocado is een erg gezonde vrucht met een hoge hoeveelheid aan juiste vetten en vezels, is laag in suikers, bevat veel vitaminen zoals betacaroteen, B1, B2, B6, foliumzuur, vitamine C, vitamine E en dan zit ze ook nog boordevol mineralen die ons lichaam goed kunnen gebruiken zoals kalium, calcium, fosfor, magnesium, koper, ijzer en zink. En dat allemaal in die ene vrucht met die donker groene schil.

De pit is zelfs het gezondste deel van de hele avocado, terwijl de avocado al heel veel goede en gezonde voedingsstoffen bevat. De pit helpt o.a. bij het reguleren van de cholesterol, ze blijkt erg effectief bij het verminderen van ontstekingen van het maag-darmkanaal en de bestrijding van diarree, ze versterken het immuunsysteem en er zijn nog veel meer voordelen van deze pit. Als je online zoekt naar de redenen om de pit te eten vind je diverse blogs over dit bruine bolletje en hoe je ze dan het beste kunt gebruiken. Dus voortaan de pit bewaren als je een avocado eet.

Ikzelf haal het velletje van de pit af en maal de pit fijn in een blender of koffiebonen maler zodat het een heel licht roze goedje, een soort poeder wordt. Dit gebruik ik voor in een smoothie of strooi ik over een salade. Heerlijk!

Oftewel, alles van deze vrucht is eetbaar en ze kan overal voor worden gebruikt. Te denken valt aan garnering van een salade, als essentieel onderdeel van een smoothie, de basis van en chocolademousse (zo lekker is dat!), guacemole, beslag van een brownie of zoals wij bij BitterSweetz doen op een broodje met gegrilde groenten. Je kunt haar ook vinden in onze limoen-citroen taart! Gelukkig heb ik thuis altijd een avocado liggen zodat ik elke dag kan bedenken wat ik er mee ga maken. Het water loopt me iig nu al in de mond!