Citroen Limoen Taart, Lemon & Lime Cake

Een van de eerste cakes op onze menukaart was de Citroen-limoen taart. Ze heeft al meerdere metamorfoses ondergaan terwijl de smaak altijd gelijk is gebleven. Ze is een heerlijke, verfrissende en stevige taart die net iets anders is dan de andere taarten. Ze is gemaakt van Cashewnoten en avocado. Wie bedenkt dat nu? Nog voor de opening van BitterSweetz was ik op zoek naar mooie, goede, makkelijk te maken en zeer smakelijke taart recepten. Ik struinde internet af, vroeg mijn collega’s en vrienden om me heen naar hun baksels en grootmoeders recepten en uiteindelijk had ik een proeflijst. Ik bakte thuis en voordat ik naar mijn werk in Utrecht ging fietste ik langs een aantal vrienden van mij om ze iets te geven om te proeven zodat ze daarna hun ongezouten mening konden geven. Ik fietste van huis uit naar de binnenstad, gaf daar 2 proefstukken af en fietste door naar het Binnenhof alwaar ik nog een proefstuk afgaf. De rest ging mee met de trein om door mijn team getest te worden. Altijd weer feest en wat heb ik een geluk gehad met deze fijne mensen om me heen die het ook durfden om mij de eerlijke mening te geven zodat ik er iets mee kon doen. Zo dus ook met de Citroen-limoen taart.

De eerste versie was plat en dat hebben we lang volgehouden. Toch vond ik zelf dat een taart er ‘hoog’ veel apetijtelijker uitziet dus kocht ik een nieuwe springvorm. Een hoge en wat kleinere maat. Nu zag het er pas uit als een taartpuntje. Na een tijdje mistte ik toch nog iets en zo is ook de blauwe bes erbij gekomen, maakt het net iets mooier en lekkerder.

Ingrediënten en hoe te maken:

Leuk al dat gepraat over hoe we tot de smaak en vorm zijn gekomen, maar wat zit er nu allemaal in?
– Amandelen; Amandelen zitten vol met voedingstoffen zoals vezels, eiwitten, enkelvoudig onverzadigde vetten en andere componenten zoals flavonoïden en sterolen. Deze zorgen er gezamenlijk voor dat je de waardes van het slechte cholesterol in je bloed omlaag gaan. Daarnaast kan een handje amandelen helpen om je bloeddruk te verlagen. De noten zijn namelijk rijk aan kalium en magnesium en bevatten daarnaast weinig natrium.
– Dadels; Dadels zijn rijk aan vitamine B6. Deze stof kan ervoor zorgen dat de hersenfunctie verbetert, waardoor je beter in staat bent om informatie op te slaan en op te halen wanneer je het nodig hebt. Tevens zijn Dadels rijk aan vezels, welke je spijsvertering in optimale conditie houden. Een goede weerstand komt vanuit je spijsvertering, aangezien deze verantwoordelijk is voor het elimineren van schadelijke virussen en bacteriën. Doordat dadels rijk zijn aan magnesium kan het eten van deze fruitsoort bijdragen aan een verminderde kans op hart- en vaatziekten, artritis (gewrichtspijn), alzheimer en nog veel meer gezondheidsklachten.
– Walnoten; In vergelijking met andere noten hebben walnoten de meeste antioxidanten. Deze kunnen cellen in het menselijk lichaam beschermen tegen vrije radicalen. In walnoten zitten veel vetten, maar dat zijn vooral gezonde onverzadigde vetten. Deze helpen het cholesterolniveau in het bloed te verlagen en verminderen daarmee het risico op hart- en vaatziekten.
– Citroenen; Vers citroensap in een groot glas water ‘s ochtends? Misschien even slikken, maar het veegt de boel van binnen geweldig schoon, dankzij de vitamine C en flavonoïden. Darmen, nieren, lever en gal varen er wel bij. Deze stoffen ontgiften de lever, neutraliseren urinezuur, lossen klompjes kalk op en ook gal- en nierstenen. Ze verlagen de bloeddruk, versterken de bloedvaten en gaan bloedingen tegen. Citroensap stimuleert de darmen en een regelmatige stoelgang. Het is zeer desinfecterend. Het doodt wormen in de ingewanden en verwekkers van griep en verkoudheid.– Limoenen; Limoenen bevatten uitstekende fyto-chemicaliën die rijk zijn aan antioxidanten. Ze zijn krachtige ontgifteraars met een anti-biotisch effect dat beschermt tegen bacteriële vergiftiging.
– Cashew noten; Cashewnoten zijn een goede bron van gezonde, onverzadigde vetzuren die essentieel zijn voor ons lichaam om de in vet oplosbare vitaminen A, D, E en K op te nemen en voor de ontwikkeling van de hersenen en het stollen van het bloed. Deze enkelvoudig onverzadigde vetten en meervoudig onverzadigde vetten zijn goed voor het hart en helpen om de slechte cholesterolgehalte (LDL) te verlagen, zelfs bij personen met diabetes.
– Ahornsiroop; Ahornsiroop biedt grote hoeveelheden antioxidanten met een ontstekingsremmende werking, en als onderdeel van een gezond dieet kan de natuurlijke suikersiroop helpen om bepaalde ziekten die veroorzaakt worden door chronische ontstekingen in het lichaam, zoals artritis, te voorkomen. Plantaardige verbindingen in de siroop verminderen oxidatieve stress die verantwoordelijk is voor een snellere veroudering en het verminderen van de kracht van ons immuunsysteem.
– Kokosolie; Het Laurinezuur in kokosolie doodt schadelijke bacteriën, virussen en schimmels en werkt ontstekingsremmend. De middellange keten vetzuren in kokosolie nemen je hongergevoel weg en zorgen dat je automatisch minder calorieën consumeert. Kokosolie helpt je tevens buikvet verbranden. En tot slot verbeteren de vetzuren in kokosolie de brein-functie voor Alzheimer patiënten – en vermoedelijk voor niet-Alzheimer patiënten.
– Avocado; De avocado is een erg gezonde vrucht met een hoge hoeveelheid aan juiste vetten en vezels, is laag in suikers, bevat veel vitaminen zoals betacaroteen, B1, B2, B6, foliumzuur, vitamine C, vitamine E en dan zit ze ook nog boordevol mineralen die ons lichaam goed kunnen gebruiken zoals kalium, calcium, fosfor, magnesium, koper, ijzer en zink.

Eerst wordt de bodem gemaakt van gemalen amandelen, walnoten en dadels. Deze hoort ‘RAW’ te zijn maar ik vind het lekkerder als het net is afgebakken. Onze subtitel is niet voor niets ‘Net iets anders’. Als de bodem in de oven staat begin ik aan de taart. De cashewnoten worden gemalen en daar wordt kokosmelk, citroensap, kokosolie en een klein scheutje ahornsiroop aan toe gevoegd. Het gaat net zo lang in de blender tot het een smeuïg geheel is. Als er geen blender is, kun je ook werken met de staafmixer. Ik wissel ook nog wel eens af; het is net waar ik zin in heb. De creme kleurige laag is nu klaar. Het groene laagje kan worden gemaakt. Hier gebruiken we een avocado voor en mengen dit met limoensap, kokosolie en een heel klein scheutje ahornsiroop. Als de bodem nu uit de oven is laten we het even staan om af te koelen. Als het afgekoeld is doe ik er een laag van de cashewnoten in en zet het in de koeling, afgedekt met vershoudfolie. Anders wordt de taart wat bruinig. Als dat goed gehard is kan de avocado laag er boven op worden gesmeerd. Ook nu weer terug de koeling in, afgedekt met vershoudfolie. Zodra deze laag hard genoeg is kan de taart worden afgemaakt met de laatste laag cashewnoten en blijft het zo lang mogelijk goed afgedekt in de koeling staan zodat het klaar is om gesneden te worden. Een heerlijke, glutenvrije, geraffineerde suiker vrije, veganistische taart.

Al een paar keer heb ik gedacht de taart van de kaart te halen. Gewoon om weer eens te wisselen. Dat deed ik met andere taarten tenslotte ook. Telkens als ik daar over begon bij gasten kreeg ik het verzoek om dat ‘alsjeblieft niet te doen!’ Ik heb daar naar geluisterd en dat maakt dat dit de langst lopende taart is bij ons op de kaart.