5 REDENEN OM VAKER WORTELS TE ETEN 

Omdat we aan het einde van deze maand met z’n allen de verjaardag van onze Koning gaan vieren in het oranje, staat de blog van deze week ook in het teken van een oranje product: de wortel. Wortels kennen we natuurlijk allemaal, maar wist je ook dat deze oranje rakkers heel veel gezondheidsvoordelen met zich meebrengen? Nee? Lees dan snel verder!

1. Zicht
We hebben allemaal wel eens gehoord dat je worteltjes moet eten om beter te kunnen zien, toch? Er wordt geregeld een grapje over gemaakt, maar wortels helpen je absoluut beter te zien! Wortels bevatten namelijk veel bètacaroteen, een stofje wat door je lichaam wordt omgezet naar vitamine A. Een deel van de vitamine A wordt omgezet in rodopsine, een stofje wat ervoor zorgt dat je ’s nachts beter kunt zien. Ook helpt bètacaroteen bij het voorkomen dat je op latere leeftijd last krijgt van blindheid en slechtziendheid. Dus eh, kom maar door met die wortels!

2. Huid 
Ook je huid zal je bedanken als je vaker wortels in je eetschema verwerkt. Wortels helpen namelijk bij het krijgen van een gezondere en stralende huid. De vitamine A die je lichaam uit het betacaroteen haalt, helpt namelijk om je huid te beschermen tegen de zon. Daarnaast zorgen vitamine C en fosfor ervoor dat je huid elastisch blijft. Een beschermd en strak velletje dus dankzij onze oranje vriendjes! 

3. Mond
Je kunt wortels natuurlijk koken, maar wist je dat ze rauw ook voordelen hebben? Wanneer je rauwe wortels eet, maak je daarmee je mond en je tanden schoon. Rauwe wortels stimuleren namelijk de speekselproductie in je mond, waardoor de zuurgraad in je mond wordt behouden, je tandglazuur sterk blijft en tanderosie kan worden voorkomen. Ook zorgt het eten van rauwe wortels ervoor dat etensresten en tandplak van je tanden worden geschraapt.

4. Cholesterol 
Dat wortels een boel vitaminen en andere voordelige stofjes bevatten is ondertussen waarschijnlijk wel duidelijk, maar wist je ook dat wortels een goede bron van vezels zijn? Dankzij de oplosbare vezels die ze bevatten, hebben wortels een verlagend effect op je cholesterollevel, waardoor je kans op het krijgen van hart- en vaatziekten afneemt. Ook de kalium die je in wortels vindt helpt hierbij: kalium werkt bloeddrukverlagend. Een goede reden dus om je tanden in een worteltje te zetten!

5. Darmen 
We zeiden het al, wortels bevatten veel vezels. Die vezels helpen voor je cholesterolgehalte, maar ook je darmen worden erg blij van vezels. Ze helpen namelijk bij het verbeteren van je darmflora, waardoor de goede bacteriën in je darmen worden gevoed en je minder snel last van darmklachten krijgt. Ook zorgen vezels ervoor dat je een regelmatige stoelgang krijgt en dat je sneller verzadigd bent. Het eten van worteltjes zorgt er dus ook nog voor dat je sneller vol zit en is dus perfect voor een lekkere middagsnack: worteltjes met hummus, any one?

Maar ook…
Alleen deze vijf behoorlijke gezondheidsvoordelen en het feit dat wortels super lekker zijn, zouden al genoeg moeten zijn om je te overtuigen meer wortels te gaan eten. Nog niet helemaal overtuigd? Wortels hebben nog veel meer voordelen naast de vijf die wij hierboven op een rijtje hebben gezet. Ze bevatten namelijk veel mineralen zoals calcium, magnesium, kalium, foliumzuur en fosfor, die weer allemaal andere voordelen met zich meebrengen. Zo helpt het eten van wortels bij de opbouw van sterke botten en tanden, het behoud van een gezond zenuwstelsel en een gezonde bloeddruk. Wij zijn in ieder geval om!  

Benieuwd hoe je wortel kunt gebruiken in verschillende gerechtjes? Volgende week hebben we een recept voor iets lekkers voor je in petto, dus stay tuned! 

Bron: https://goedetengezondleven.nl/hoe-gezond-wortels-zijn/